How to make: Sushi

 
Vi gillar verkligen sushi i vår familj och gör gärna egna eftersom de blir lika goda som på restaurang. Här nedan skall jag visa er alla hur jag gör sushi.
 
 
Du behöver sjögräs eller noriark som det heter och även sushi ris. Båda finns att köpa i den vanliga lokala mataffären. Både Smarket & Citymarket säljer. Sen behöver du en bambumatta, den går att återanvända och finns också att köpa i mataffären.
 
Du behöver också olika fyllningar, som t.ex rökt lax brukar jag använda mig av färdigt delade, mango avokado & gurka är också stor favoriter som du skär i långa strimlor. 
 
 
Du kokar upp riset och låter det sedan kallna en stund.
 
(här ser ni en skymt om hur bambumattan ser ut)
 
Sedan är det dags att platta ut riset på sjögräset inte för tjockt lager men så det täcker hela sjögräset, lägg på fyllningen det också lite så du får det rullat och sedan med hjälp av bambumattan rullar man ihop det. Det tar övning att få de perfekta rullarna men övning ger färdighet!
 
 
Köttet på bilen har jag marinerat själv som blev supergott, Någon som vill få lite marinerings tips?
 
#1 - - Ulla:

Tack Lyn! Nu ska jag nog göra egna suchi nästa gång. ☺️

Svar: Jepp gör det! :D
Lyn

#2 - - Ulla:

Jotack till marineringstips 😊